Je vhodná pro děti s citlivějším smyslovou modulací, které mohou mít sníženou adaptabilitu a hůře, nebo déle se přizpůsobují změnám. Tyto děti mohou hůře snášet počátky docházky do mateřské školy, nebo odpolední spánek v MŠ. S vizualizací získávají přehlednou orientaci v časovém horizontu jednoho týdne a možnost předvídat, co bude: Kolikrát půjdu do školky, kolikrát tam budu spinkat, kdy školka končí a kdy opět uvidím rodiče, kdy už se do školky nechodí apod. To usnadní dítěti adaptaci a možnost „připravit se“. Významně tak snížíme míru stresu a úzkosti dítěte, která může být s nástupem docházky do MŠ spojena.
|
ADAPTAČNÍ SADA OBSAHUJE
Magnetky v základní sadě: Školka 5x, školka není 5x, odpolední spánek 5x, spánek není 5x, domeček/víkend 2x
Adaptační sadu je vhodné doplnit o speciální podložku pro vkládání magnetek: Podložka má zřetelné vyznačení základních denních pilířů - ráno, poledne, večer/noc. Od středového pilíře, kterým je „oběd/poledne“ se následně odvíjí vnímání dvou časových denních úseků „před polednem/dopoledne“ a „po obědě/odpoledne“. Dítě tímto získává vizualizované podpůrné body pro snazší uvědomění a pojmenování částí dne. Horizontální řazení dnů podporuje vedení očních pohybů zleva doprava – posun o řádek a vytváří tak návyk organizace očních pohybů pro budoucí čtenářské dovednosti. Podložku je nutno umístit na magnetický povrch, ledničku, nebo magnetickou tabuli, nejlépe ve výši očí dítěte. Podložku si také můžete s dítětem společně vyrobit – v tomto případě je však nutné zachovat grafické znázornění denních časových „pilířů“.
JAK POUŽÍVAT ADAPTAČNÍ SADU
Příprava - na počátku nového týdne společně s dítětem vyznačíme dny, ve kterých dítě bude „zkoušet školku“, nebo odpolední spánek v MŠ. Dny, ve kterých dítě nejde do MŠ označíme magnetkou „školka není“, nebo je můžeme nechat prázdné. Vhodné je současné užití motivačních emočních magnetek, které vizualizují úspěch dítěte a jeho dobré zvládnutí dne v MŠ. Magnetku s usměváčkem vložíme společně s dítětem na příslušné denní pole po návratu z MŠ. Pokud dítě postupně bez obtíží zvládá pětidenní docházku do MŠ, není třeba magnetky dále používat. Dítě se adaptovalo, školka se stala přirozenou součástí pravidelné struktury týdne.
|
|
Adaptační vizualizace usazená do speciální podložky pro týdenní vizualizaci. Pohledově přehledná informace pro dítě: „Dnes je úterý. Jdeme opět do školky, ale nebudeš tam spinkat. Po obědě pro Tebe přijdu. Včera bylo pondělí, to je začátek týdne, byl jsi také ve školce a dobře si to zvládnul, usměváček se na Tebe usmívá. Dnes to také dobře zvládneš a usměváčkovi přidáme druhého kamaráda. Zítra je středa. Ve školce zkusíš i spinkat. Ve čtvrtek a pátek už do školky nepůjdeš. Do školky chodíš zatím jen třikrát. Postupně se do školky bude chodit pětkrát. V sobotu a neděli se do školky nechodí. To je víkend a jsme doma.“
|
© Tato vizualizace vznikla na základě dlouholeté praxe. Věříme, že usnadní dětem i rodičům zvládnutí vývojových potíží spojených s rozvojem řeči. Hodně úspěchů přejí Mgr. K. Fritzlová, Mgr. P. Hejlová, Mgr. K. Rybková a MUDr. M. Kučera. Žamberk 2021.
|